Kόπωση κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης: Πως μπορείτε να την αντιμετωπίσετε

Οι αλλαγές που συμβαίνουν στο σώμα μιας γυναίκας την περίοδο της εγκυμοσύνης, είναι πάρα πολλές. Κι ένα από τα πρώτα συμπτώματα που αρχίζει να αντιλαμβάνεται εξαιτίας αυτών των αλλαγών, είναι η κόπωση. Πόσο μάλλον εάν η μέλλουσα μαμά έχει να φροντίσει και άλλα μέλη της οικογένειας της.

Η αίσθηση της αδυναμίας και η υπνηλία κάνουν έντονη την παρουσία τους ιδιαίτερα τους πρώτους μήνες και λίγες εβδομάδες πριν από τη γέννηση του μωρού της.

Εάν είστε έγκυος και νοιώθετε ήδη αυτή την κόπωση, σίγουρα θα θέλετε να γνωρίζετε ποιες είναι οι αιτίες που σας οδηγούν σε αυτή την κατάσταση.  Η οποία τις περισσότερες φορές, είναι απόλυτα φυσιολογική.

Η εγκυμοσύνη από μόνη της είναι μία ιδιαίτερα απαιτητική περίοδος. Στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου, μια τεράστια ποσότητα ενέργειας πηγαίνει στο σχηματισμό του συστήματος υποστήριξης της ζωής του μωρού σας, δηλαδή στον πλακούντα. Γι’ αυτό και μπορεί να νιώθετε επιπλέον κόπωση γύρω στην ένατη εβδομάδα.

Επίσης, ο μεταβολισμός του σώματός σας αυξάνεται σημαντικά, ενώ το σάκχαρο στο αίμα και η αρτηριακή σας πίεση τείνουν να είναι χαμηλότερα, εκτός και αν υπάρχει κάποιο ιατρικό πρόβλημα που χρήζει άμεσης διερεύνησης.

Ταυτόχρονα, εξαιτίας των έντονων ορμονικών αλλαγών, η διάθεση και τα συναισθήματά σας  μεταβάλλονται με ταχύ ρυθμό, γεγονός επίσης εξαντλητικό για τον οργανισμό σας στο σύνολο του.

Ευτυχώς, μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου, θα έχει ολοκληρωθεί το σημαντικό έργο της  δημιουργίας του πλακούντα. Αυτό σημαίνει ότι το δεύτερο τρίμηνο θα αποτελέσει για εσάς ένα διάστημα κατά το οποίο θα ανακτήσετε τη χαμένη σας ενέργεια.

Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι η κόπωση κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης δεν μπορεί να επιστρέψει δριμύτερη κατά το τρίτο τρίμηνο, καθώς το έμβρυο εξακολουθεί να  μεγαλώνει, έχοντας περαιτέρω απαιτήσεις από το σώμα σας. Τότε και ο ύπνος σας ενδέχεται να γίνει πιο δύσκολος, καθώς ενδέχεται να έχετε καούρα, πόνο στην πλάτη ή το σύνδρομο των ανήσυχων ποδιών.

Τι μπορείτε λοιπόν να κάνετε αν νιώθετε έντονη κόπωση κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης;

1) Να ξεκουράζεστε. 

Ακούστε το σώμα σας. Μην έχετε την απαίτηση από τον εαυτό σας να κάνει ότι έκανε και πριν συλλάβετε. Αφήστε τις δουλειές του σπιτιού να περιμένουν. Μειώστε γενικότερα τις δραστηριότητές σας. Χαρείτε την κατάστασή σας, τεμπελιάζοντας. 

2) Μη διστάσετε να ζητήσετε τη βοήθεια του συντρόφου σας.

Δεν είναι παράλογο, ούτε κακό. Εξηγήστε του πόσο εξαντλημένη νιώθετε για να κάνει τουλάχιστον τις δουλειές που του αναλογούν στο σπίτι, ξεκουράζοντάς σας. Αν κάποιος άλλος από το συγγενικό ή φιλικό σας περιβάλλον προσφερθεί να σας βοηθήσει, μην του το αρνηθείτε.

3) Κοιμηθείτε παραπάνω ώρες.

Αν νιώθετε υπνηλία, κάντε κάτι για να εξασφαλίσετε περισσότερο ύπνο. Μια καλή λύση είναι να πηγαίνετε όσο το δυνατόν νωρίτερα στο κρεβάτι και να μένετε περισσότερη ώρα σε αυτό απ’ όση συνηθίζατε πριν την εγκυμοσύνη.

4) Τρώτε σωστά.

Ακόμα και αν δεν τα έχετε καταφέρει έως τώρα, μη νοιώθετε ενοχές, όμως ξεκινήστε να το κάνετε άμεσα. Το όφελος θα είναι τεράστιο για την υγεία σας και τα επίπεδα της ενέργειας σας. Σύμφωνα με την επιστημονική ομάδα των προηγμένων διατροφικών συμπληρωμάτων για την εγκυμοσύνη Fertilovit For2 Micronutrients, για να διατηρήσετε την ενέργειά σας σε καλά επίπεδα και να μειώσετε το αίσθημα της κόπωσης,  θα πρέπει να έχετε μια καλή πηγή «καυσίμων». Ακολουθήστε μια διατροφή ειδικά σχεδιασμένη για την εγκυμοσύνη σας, εστιάζοντας σε ενισχυτές ενέργειας όπως είναι οι πρωτεΐνες και οι σύνθετοι υδατάνθρακες. Βεβαιωθείτε ότι παίρνετε τις σωστές θερμίδες σύμφωνα με τις ανάγκες σας, και είστε επαρκώς ενυδατωμένες, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες που η εφίδρωση και η απώλεια υγρών είναι μεγαλύτερη. Και μη ξεχνάτε καθημερινά να καλύπτετε τις ανάγκες σας σε Βιταμίνη C που βρίσκεται εύκολα σε φρούτα και λαχανικά εποχής, για έξτρα ενέργεια και ευεξία. Μἀλιστα, όπως μας εξηγεί η Κα Αλίκη Σαρόγλου, Key Account Manager της Fertilovit για την Ελλάδα:

«Συνήθως, στη διάρκεια της εγκυμοσύνης έχουμε δίνουμε βάρος σε μικροθρεπτικά συστατικά όπως το φυλλικό οξύ, ο σίδηρος, η Β12, το ασβέστιο, το μαγνήσιο κα. Όμως η Βιταμίνη C είναι εξίσου σημαντική για την έγκυο και το μωράκι της, καθώς είναι απαραίτητη προκειμένου το σώμα να παράγει κολλαγόνο, μια δομική πρωτεΐνη που αποτελεί συστατικό του χόνδρου, των τενόντων, των οστών και του δέρματος. Η Βιταμίνη C βοηθά το σώμα της εγκύου να καταπολεμά τις λοιμώξεις και δρα ως αντιοξειδωτικό, προστατεύοντας τα κύτταρα από βλάβες. Επίσης, είναι η βασική βιταμίνη που βοηθά το σώμα της εγκύου να απορροφά το σίδηρο, ειδικά από χορτοφαγικές πηγές, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό στην περίπτωση που η έγκυος είναι χορτοφάγος ή δεν καταναλώνει κόκκινο κρέας. To Fertilovit For 2 έχει σχεδιαστεί ειδικά για να υποστηρίζει τις διατροφικές ανάγκες της εγκύου με μία προηγμένη σύνθεση που περιέχει μεταξύ άλλων και Βιταμίνη C παρατεταμένης απελευθέρωσης, ώστε να προσφέρει αντιοξειδωτική προστασία και ενέργεια στην έγκυο καθόλη τη διάρκεια της ημέρας, σε όλη της την εγκυμοσύνη αλλά και μετά τον τοκετό, βοηθώντας τη να αντιμετωπίσει την κόπωση που πιθανώς νοιώθει.”

 5) Τρώτε συχνά.

Η λύση των 5 μίνι γευμάτων είναι η ιδανική, για να σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε όχι μόνο την κόπωση, αλλά κι άλλα συμπτώματα της εγκυμοσύνης. Με αυτό τον τρόπο κρατάτε το σάκχαρο στο αίμα σε ισορροπία και κατά συνέπεια και την ενέργειά σας σταθερή. Πάντα με τη σύμφωνη γνώμη του ιατρού σας.

6) Να ασκείστε.

Μια ελαφριάς μορφής άσκηση όταν νιώθετε καλά κι εφόσον επιτρέπεται θα σας αναζωογονήσει. Μία βόλτα έξω από το σπίτι, για ολιγόλεπτο περπάτημα θα αποδειχθεί άκρως ωφέλιμη για την κατάστασή σας (επηρεάζει τις ορμόνες και τις ενδορφίνες που συμβάλλουν στη βελτίωση της διάθεσής σας). Έτσι, μέρα με τη μέρα θα αρχίσετε να νιώθετε καλύτερα, ενώ θα κοιμάστε και καλύτερα το βράδυ.

Αν θεωρήσετε ότι η κούραση είναι παρούσα και πάρα πολύ έντονη καθ’όλη τη διάρκεια της εγκυμοσύνης σας, τότε επικοινωνήστε με το γιατρό σας. Ειδικά αν η έντονη κόπωση σας προκαλεί κι άλλα συμπτώματα όπως δύσπνοια, αδυναμία ή ακόμα και λιποθυμία (αυτό μπορεί να σημαίνει ότι πάσχετε από σιδηροπενική αναιμία, μια κοινή αλλά θεραπεύσιμη πάθηση).

Σε περίπτωση που σας διακατέχουν συναισθήματα θλίψης και απάθειας, αν εντοπίζετε αλλαγές στην όρεξή σας και νιώθετε άγχος και πανικό, τότε μπορεί να βιώνετε την προγεννητική κατάθλιψη και πρέπει να ενημερώσετε άμεσα τον γιατρό σας, για να σας προτείνει τους σωστούς τρόπους για την αντιμετώπισή της.

Σε κάθε περίπτωση να θυμάστε πως δεν είστε μόνη και ακόμα και αν χρειάζεται λίγη περισσότερο υπομονή ή προσπάθεια από την πλευρά σας, θα τα καταφέρετε!

Kόπωση κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης: Πως μπορείτε να την αντιμετωπίσετε

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.